Pilates Care voor bekken en (onder)rug

Home  /  Pilates Care voor bekken en (onder)rug

Pilates Care, speciaal voor mensen met bekken- en rugklachten en iedereen die deze wil voorkomen.

Veel mensen met rugklachten krijgen te horen dat zij hun buikspieren moeten versterken, en worden om die reden doorverwezen naar Pilates. Natuurlijk is het belangrijk dat de buikspieren voldoende werken, maar onze ervaring is dat enkel versterken meestal niet voldoende is om de pijnklachten te verminderen. Wat je vaak ziet bij mensen met rugklachten is dat zij veel spanning hebben in hun lijf. Alsof het lichaam zich continu schrap zet voor de pijn die eventueel kan komen, en het niet meer lukt die “knop” uit te zetten. Bepaalde delen van het lichaam kunnen daardoor stijf aanvoelen en zich “als een blokje” gaan gedragen in plaats van dat er voldoende beweeglijkheid is van de verschillende botstukken ten op zichte van elkaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de beweging van de verschillende botten binnen het bekken (ja daar zit beweging in;-), en de beweging van ribben, borstbeen en borstwervels.
Wanneer een lichaam dat onder spanning staat aan de slag gaat met spierversterkende oefeningen ben je vaak alleen maar bezig met het vergroten van spanning. Om met de woorden van Eric Franklin te spreken: “Tension is the enemy of movement”. Er is namelijk een belangrijk verschil tussen spanning en kracht: spanning is iets waar je weinig controle over hebt, wat vaak continu en onbewust aanwezig is, terwijl kracht iets is waar je bewust voor kunt kiezen om “aan” te zetten, het werkt vóór je in plaats van tegen je.

Nog een belangrijk uitgangspunt is dat er vaak wordt gesproken over “core stability”, daarbij rijzen twee belangrijke vragen: wat is precies de core en hoe bereik je stabiliteit? Bij Studio Element geloven we in het principe “Stability is balanced mobility” (nog zo’n rake one-liner van Eric Franklin). Iets wat stug is, onder spanning staat, zich zoals hierboven beschreven “als een blokje” gedraagt, heeft minder mogelijkheden om zich aan te passen aan een veranderende omgeving en is hierdoor minder goed in staat schokken op te vangen. Denk bijvoorbeeld aan een hoog gebouw: een lichte mate van beweging zorgt er juist voor dat de toren beter overeind blijft bij bijvoorbeeld harde wind of aardbevingen.

In een Pilates Care les zal dan ook het eerste gedeelte van de les gericht zijn op het losmaken van overbodige spanning en “taaie”, strakke plekken in het bindweefsel, hierbij maken we gebruik van technieken uit de Roll&Release. Om vervolgens vanuit deze nieuwe ruimte in je lijf in beweging te komen, en ook spierversterkende oefeningen te doen. Dit zullen op de Pilatesmethode geÏnspireerde oefeningen zijn met de nodige aanpassingen. Ook staande en zittende oefeningen rondom het verbeteren van je houding maken deel uit van de les. Je leert dus om zowel te versterken als te ontspannen, beide van belang om rugklachten te verlichten.