Pilates

Home  /  Pilates

Wat is Pilates?
Pilates is een bewegingsmethode waarbij je via oefeningen op de mat of speciale Pilates-apparaten leert je lichaamscentrum te versterken. Wanneer je je centrum kunt gebruiken om de rest van je lichaam aan te sturen zal je voelen dat veel bewegingen moeitelozer worden en je je kracht en energie zo efficiënt mogelijk kan inzetten.

In de lessen leer je je eigen lijf kennen en leer je wat voor jouw lichaam de meest optimale manier van bewegen is. Je ontwikkelt kracht, maar werkt ook aan je lenigheid en je ademhaling. Doordat je inzicht krijgt in hoe je lijf werkt zal dit gaan doorwerken in je dagelijks leven en zal ook je houding verbeteren.

Pilates groepsles bij Loes

De Pilates-methode werd reeds rond 1920 ontwikkeld door Joseph Pilates; al bijna honderd jaar ervaren mensen de positieve resultaten. Pilates is een zogenaamde body-mind methode, waarbij je door je aandacht naar binnen te brengen je lijf op een bewuste manier in beweging brengt. Lichaam en geest werken samen om letterlijk en figuurlijk lekker in je vel te komen.

Voor wie is Pilates?
Pilates is voor iedereen met een lijf. Voor iedereen die wil bewegen, zonder pijn. Voor iedereen die sterker wil worden, of leniger. Voor iedereen die zijn lijf wil leren kennen om er zoveel mogelijk en zo lang mogelijk plezier van te kunnen hebben.
Omdat Pilates een methode is en niet enkel een serie oefeningen kunnen er op alle niveaus aanpassingen gemaakt worden. Ook wanneer je zwanger bent kun je met Pilates aan de slag.
En ja, Pilates is zeker ook voor mannen, Joseph Pilates was er zelf een tenslotte.
De lessen zijn geschikt voor alle leeftijden, zowel voor gezonde mensen als mensen met blessures. Denk hierbij aan rugklachten (bijv. hernia), nek- en schouderklachten, bekkenklachten en voetklachten. Pilates geeft je de handvatten om zelf doelgericht je klachten te leren verminderen.

Groepslessen, privélessen, duetlessen
Bij Studio Element kun je kiezen uit verschillende soorten Pilateslessen:

* Groepslessen
De groepslessen worden gegeven aan kleine groepen van 5-9 personen, op deze manier is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht en correcties. De oefeningen vinden plaats op de mat, en er wordt gebruikt gemaakt van kleine props zoals magic circles, kleine ballen en foamrollers.
De lessen zijn verdeeld in verschillende niveaus om te kunnen werken op het tempo dat het beste bij je past. Ook kun je kiezen voor de Pilates Care-les, speciaal gericht op mensen met rugklachten.

* Privélessen op Pilates-apparatuur
In een privéles ga je een uur lang één op één aan de slag, hierbij wordt gebruik gemaakt van originele Pilatestoestellen: de reformer, de wall-unit, de wunda-chair en kleine Pilates-props. De les wordt gebaseerd op jouw specifieke aandachtspunten en kan uiteenlopen van een meer therapeutische sessie tot een stevige work-out.
Deze lessen zijn zeer geschikt voor mensen met specifieke klachten of blessures, maar zeker ook voor wie graag de verdieping wil voelen in zijn training en wil leren hoe zijn lijf het meest optimaal en klachtenvrij functioneert.

Pilates privéles bij Loes op de Reformer kan je helpen bij diverse blessures of ongemakken

* Duetlessen
In een duetles krijg je met zijn tweeën les, en de les wordt aangepast aan jullie behoeften. Er is veel ruimte voor vragen en correcties, en een mooie tussenoplossing tussen een privé- of een matles. In de lessen wordt gebruik gemaakt van allerhande props zoals gewichtjes, grote ballen en foamrollers.

* Zwangerschaps-Pilates
Ook bij zwangerschap is Pilates (in aangepaste vorm) zeer effectief in het voorkomen van rug- en bekkenklachten. Vanaf week dertien moeten de rechte buikspieren met rust gelaten worden, deze moeten immers wijken om plaats te maken voor het kindje, vandaar dat een reguliere Pilatesles niet meer geschikt is vanaf dat moment.
Juist het gewicht van de buik maakt dat veel vrouwen last krijgen van rugklachten tijdens de zwangerschap. In de lessen zwangerschaps-Pilates leer je hoe je de dwarse buikspier en de flanken kunt gebruiken om je buik te ondersteunen, je gaat aan de slag met je ademhaling en leert je bekkenbodem zowel aan- als ontspannen. Net als in een reguliere Pilatesles leer je om verbindingen te leggen in je lichaam en hoe je dit zo optimaal mogelijk kan inzetten. Dit helpt je om in je kracht te blijven gedurende de zwangerschap én de bevalling. De lessen worden één-op-één gegeven in lessen van dertig minuten, zodat de les aangepast kan worden aan jouw tempo en persoonlijke behoeften. Een mooie aanvulling hierop vormt de zwangerschapsmassage.

De groepsles Pilates bij Loes