Visie en werkwijze

Home  /  Visie en werkwijze

 

“Change happens through movement and movement heals”

– Joseph Pilates

Onze basis is de meest gedegen basis die je naar onze mening kunt hebben: Klassieke Hatha Yoga en Klassieke Pilates. Echter zijn deze beide methodes al honderden jaren oud: de Pilatesmethode is ontwikkeld begin 1900, en Yoga werd voor het eerst beschreven in de Bhagavad Ghita reeds 200-300 vóór Christus! Natuurlijk zijn de medische en wetenschappelijke inzichten in de tussentijd verder doorontwikkeld, en hoezeer wij ons ook beseffen dat de klassieke methodes van waarde zijn, vinden wij ook dat we de huidige inzichten niet kunnen ontkennen. Mocht Joseph Pilates nog geleefd hebben dan zou hij de inzichten rond bijvoorbeeld fascia/bindweefsel zeker hebben verwerkt in zijn oefeningen. Omdat voor ons yoga en Pilates geen doel maar een middel zijn, verwerken we in onze lessen altijd een stukje van dat wat op dat moment onze leergierige aandacht heeft getrokken, en waarvan wij denken dat het van toegevoegde waarde is bovenop de klassieke oefeningen.

Bij Studio Element worden alle lessen, zowel yoga als Pilates, gegeven vanuit een biomechanisch perspectief. Dat wil zeggen dat we onze lessen baseren op de functionele anatomie; bewegen vanuit hoe je lijf ontworpen is. Hierin volgen we principes vanuit bijvoorbeeld de Franklin Method (mental imagery en bone-rythms) en Nutritious Movement (biomechanica en alignment). Omdat dit methodes zijn die toepasbaar zijn op het bewegende lijf in het algemeen, kan dit dus zowel in een yogales, Pilatesles, of je dagelijks leven worden gebruikt.

Wij streven ernaar om bewegen voor jou zo logisch mogelijk te maken, door onze kennis met jou te delen, zodat je niet alleen leert hoe je een oefening doet, maar ook waarom (en andersom).

 

“Stability is balanced mobility” – Eric Franklin

Pilates wordt vaak in één zin genoemd met core-stability, en staat voor veel mensen synoniem aan een uurtje buikspieroefeningen doen. Veel mensen met rugklachten krijgen te horen dat de oplossing ligt in het versterken van hun buikspieren en dus is de stap of doorverwijzing naar Pilates vaak snel gemaakt. Ook naar yoga komen veel mensen omdat ze deels op zoek zijn naar rust in hun hoofd, maar ook graag sterker en leniger willen worden en hun houding verbeteren.

De grote vraag blijft natuurlijk: hoe bereik je dit? Wat is er voor nodig om te kunnen bewegen met minder spanning en moeite, en meer kracht en stabiliteit? Bij Studio Element geloven wij niet dat enkel het doen van spierversterkende oefeningen tot het gewenste resultaat zal leiden.
Vanuit onze kennis en ervaring zijn wij tot de conclusie gekomen dat een lijf dat onder spanning staat (wat heel vaak het geval is bij mensen met (rug)klachten), eigenlijk niet in staat is om kracht op te bouwen. “Tension is the enemy of movement” om Eric Franklin nog maar eens te citeren.
Om stabiel te kunnen worden, is een bepaalde mate van mobiliteit een eerste vereiste. Vandaar dat onze lessen dan ook altijd beginnen met bewust worden, losmaken, loslaten van overbodige spanning, voordat we beginnen aan spierversterkende oefeningen. Zou je dat niet doen, dan bouw je namelijk spanning bovenop spanning. Er is dus een belangrijk verschil tussen kracht (dat waar je zelf voor kunt kiezen, controle over hebt en aan én uit kunt zetten) en spanning (iets dat onbewust aanwezig is, vaak ook langdurig aanhoudt) en aan ons de taak om jou dat verschil te gaan laten voelen.

 

“You need to move well before you move more” – Gray Cook

In onze zoektocht naar onderbouwing van onze bevindingen, belandden we ook bij Gray Cook, fysiotherapeut en auteur van het baanbrekende boek “Movement” over functioneel bewegen.
Hij ontwikkelde de zogeheten joint-by-joint approach, waarbij hij uitgaat van het idee dat bepaalde gewrichten in je lijf zijn ingericht op mobiliteit (voeten, knieën, onderrug, middelste en onderste nekwervels, schouderbladen) en dus getraind moeten worden op dat waar ze minder goed in zijn: namelijk stabiliteit. Met daar tegenover de gewrichten die zijn ingericht op stabiliteit (enkels, heupen, ribbenkast/borstgebied, bovenste nekwervels, schoudergewricht) en dus in training meer baat hebben bij mobiliteit omdat dat is wat ze van nature missen.

“Lose ankle mobility, get knee pain
Lose hip mobility, get low back pain
Lose thoracic mobility, get neck and shoulder pain, or low back pain”

Wanneer je lichaam om wat voor reden dan ook niet in staat is om een gedeelte wat daar behoefte aan heeft te stabiliseren, zal het een andere manier vinden om het op die plek steviger te maken: je lichaam zal daar verstijven. Het stijver worden is dus een slimme overlevingsstrategie van je lichaam om het te beschermen tegen “instorten” op die plek. Enkel die plek losmaken is dweilen met de kraan open; we moeten het lijf dan wel iets anders teruggeven waar het op kan bouwen: na het herwinnen van mobiliteit volgt dan de opbouw van kracht en stabiliteit.

Gray Cook kwam ook tot de conclusie dat problemen in het bewegingsapparaat niet worden veroorzaakt door een tekort aan kracht of flexibiliteit, maar door rechts-links verschillen in het aansturen van bewegingen. Dus niet eens zozeer in asymmetrie in mobiliteit of stabiliteit, maar door asymmetrie in bewegen: in hoe jij je lijf gebruikt dus. Vandaar dat wij ook graag met ballen en foamrollers werken omdat deze  je balansgevoel uitdagen en je helpen de rechter- en linkerkant op een zelfde manier te (gaan) gebruiken.


“You are how you move”
– Katy Bowman/Nutritious movement

Anders dan in de reguliere gezondheidszorg en fysiotherapie, benaderen wij de bewegende mens holistisch: als één geheel. Een mens bestaat niet uit losse onderdelen, alles is letterlijk verbonden via het grote web van bindweefsel oftewel fascia. Dat betekent dat rugklachten kunnen voortkomen vanuit hoe je je voeten gebruikt, en dat je linkerschouder kan reageren op wat je rechterheup doet.

En niet alleen op biomechanisch niveau reageert alles op alles, ook de wisselwerking tussen lichaam en geest valt niet te ontkennen, en werkt door in beide richtingen. Wanneer het ruimer voelt in je lijf zul je ook meer ruimte ervaren in je hoofd, en wanneer je beter in staat bent om zorgen en stress van je af te laten glijden zul je voelen dat je lichaam ook prettiger aanvoelt en minder klachten geeft. Juist ook bij langdurige klachten zonder aantoonbare oorzaak spelen overbelasting, stress en vermoeidheid een grote rol. Onze mening is dan ook dat de mentale rust die je kunt vinden in een yogales minstens zo belangrijk is als het opbouwen van spierkracht.


Wat betekent dit in de praktijk?

Al deze bovengenoemde ingrediënten proberen wij aan bod te laten komen in iedere les die er binnen onze muren wordt gegeven. Omdat we daar wel wat “hulp” bij kunnen gebruiken hebben wij een kast vol extra “docenten”: allerhande props en hulpmiddelen die je de broodnodige feedback geven over wat je lichaam bewust, maar nog vaker onbewust, doet. Wij maken in vrijwel alle lessen dankbaar gebruik van de extra uitdaging, steun, prikkeling en feedback die de verschillende balletjes, foamrollers, elastieken, yogablokken, magic circles etc. aan ons en jullie geven.

Omdat een lichaam behoefte heeft aan een gebalanceerd bewegingsdieet, en het onmogelijk is om in één les al deze principes volledig aan bod te laten komen hebben we verschillende lessen op ons rooster staan, die elkaar allemaal aanvullen. De achterliggende gedachte is zoals hierboven beschreven, welk aspect de meeste nadruk krijgt verschilt per les. Het is aan jou om te komen ervaren waar jouw lijf behoefte aan heeft en wel bij vaart, en wij helpen je heel graag op deze mooie en bijzondere weg!