Yoga

Home  /  Yoga

Yoga bestaat in vele verschillende vormen, van heel rustig tot actiever. Ook wanneer je klachten of blessures hebt is het mogelijk de verschillende lessen te volgen omdat er altijd aanpassingen gemaakt kunnen worden. Hieronder uitleg over wat welke yogasoort nou precies is. En kom het vooral eens proberen om er echt achter te komen wat bij je past.

Hatha Yoga (Klassieke Yoga)

Hatha Yoga is de yoga die bij ons in de Westerse wereld het vaakst wordt beoefend.
De lessen zijn altijd volgens een vast patroon opgebouwd. De oefeningen worden afgewisseld met korte ontspanningen. Aan het einde van de les is er natuurlijk altijd de heerlijke eindontspanning.

Een groepsles yoga

De opbouw van de Hatha Yogales

Je begint met ademhalingsoefeningen. Een goede ademhaling is belangrijk en nuttig bij al je dagelijkse activiteiten.
Daarna warm je je lichaam op met de Zonnegroet, een serie oefeningen die bij elkaar horen en in één vloeiende beweging worden gemaakt.
Vervolgens ga je verschillende yogahoudingen doen; asana’s. Elke houding werkt op een ander orgaan of lichaamsdeel. Bij sommige asana’s is kracht belangrijk, bij andere concentratie of evenwicht. Elke les doe je andere asana’s, maar er zit zeker een gedachte achter welke asana’s je per les doet; de docente stelt een zo evenwichtig mogelijk programma samen.
Als afsluiting van de les is er een fijne eindontspanning. De docente begeleidt je naar diepe ontspanning zodat je aan het eind van de les relaxed en met frisse energie weer naar huis gaat!

De docent kan helpen te verdiepen in de houding

Moet je lenig zijn voor yoga?

Een groot misverstand is dat je voor yoga je benen in je nek moet kunnen leggen. Elk lichaam is anders gebouwd, dus zelfs zonder verschil in conditie kan een houding al niet hetzelfde worden uitgevoerd door twee verschillende mensen. Dat is niet erg. Bij yoga gaat het niet om winnen. Het is geen competitie. Yoga doe je voor jezelf. Het is niet belangrijk hoe hoog je been komt, het is belangrijk wat er met jóú gebeurt terwijl je je been omhoog brengt.

 

Yin Yoga 

Yin Yoga wint steeds meer aan populariteit. Yin Yoga is langzamer en meditatiever dan Hatha Yoga. Dat komt vooral doordat je lang in een houding blijft, zo’n 3 tot 5 minuten. In de houdingen probeer je zo goed mogelijk te ontspannen, je spieren een voor een los te laten en heb je alle tijd om rustig te voelen wat zo’n houding met je doet. Is het makkelijk je hier aan over te geven of roept de houding juist weerstand op…? Hierbij gebruik je allerlei steunmaterialen (props), zoals yogablokken, kussens, bolsters en dekentjes. De props maken het makkelijker voor je om de houding lang aan te houden zonder je spieren te hoeven aanspannen.

Doordat je de houding lang aanhoudt, wordt er ruimte gecreëerd in je bindweefsel. Wanneer je veel zit of lang achter elkaar dezelfde beweging maakt (bijvoorbeeld tijdens fietsen) verkorten je spieren en komt het bindweefsel meer onder spanning te staan. Mensen die veel actieve en snelle sporten doen (yang bewegingen) hebben baat bij Yin Yoga om in balans te blijven. Door langer in een houding te blijven kan je lijf zich steeds meer overgeven aan de stretch, je spieren zullen meer en meer loslaten waardoor de houding inwerkt op het bindweefsel oftewel fascia. Fascia kun je zien als een soort web of net dat zich doorheen en rondom al je spieren en organen bevindt. De houdingen hydrateren je bindweefsel waardoor je gemakkelijker kunt bewegen.

 

Yin-Yang Yoga 

Een Yin-Yang yogales richt zich enerzijds op het versoepelen en anderzijds juist op het versterken van je bindweefsel en gewrichten. Het is een les waarin je zowel fysiek wordt uitgedaagd als geheel tot rust komt. De les wordt gestart met het Yin-gedeelte; dit is het rustige deel van de les en focust zich vooral op zittende en liggende houdingen. Vervolgens kom je meer in beweging tijdens het Yang-gedeelte. Dit is wat actiever en bestaat uit zonnegroeten en voornamelijk staande houdingen, waarbij gelet wordt op ademhaling, beweging en uitlijning. Best of both worlds dus!

 

Yoga Care voor nek en schouders

Wil je graag yoga doen maar ben je bang dat je niet mee komt vanwege je klachten?
Kom gerust naar deze les. De moeilijke oefeningen/poses slaan we (voorlopig) over of we passen deze aan, en we werken aan ruimte en kracht in de schouders zodat je deze houdingen ooit wel weer kunt doen.
Probeer juist met klachten te blijven bewegen binnen de mogelijkheden; doordat je nieuwe bewegingspatronen aanleert zal je houding verbeteren en je pijnklachten verminderen.

Inge heeft zelf al jaren een schouderblessure en deze is steeds minder geworden juist door in beweging te blijven. Haar eigen ervaringen kan zij nu inzetten om jou te helpen.

Tijdens de lessen zullen we werken aan bewustwording van je houding in het dagelijks leven. Vergroot je je kennis van jouw lijf. Zullen we ontspannende en ruimtegevende oefeningen doen waardoor het bindweefsel elastischer en veerkrachtiger wordt. We breiden je bereik van bewegen uit waardoor je soepeler wordt. We doen spierversterkende oefeningen en we eindigen de les natuurlijk met een heerlijke eindontspanning.