Yoga

Home  /  Yoga

Yoga is niet zo maar één soort yoga. Voor elk is er wat wils bij Studio Element! Hieronder uitleg over wat welke yogasoort nou precies is. Kies wat bij je past, probeer alles uit!

Hatha Yoga (Klassieke Yoga)

Hatha Yoga is de yoga die bij ons in de Westerse wereld het vaakst wordt beoefend.
De lessen zijn altijd volgens een vast patroon opgebouwd. De oefeningen worden afgewisseld met korte ontspanningen. Aan het einde van de les is er natuurlijk altijd de heerlijke eindontspanning. In slaap vallen mag!

Een groepsles yoga

De opbouw van de Hatha Yogales

Je begint met ademhalingsoefeningen. Een goede ademhaling is belangrijk en nuttig bij al je dagelijkse activiteiten.
Daarna warm je je lichaam op met de Zonnegroet, een serie oefeningen die bij elkaar horen en in één vloeiende beweging worden gemaakt. Je ruggengraat wordt hier soepel van.
Vervolgens ga je verschillende yogahoudingen doen, asana’s. Elke houding werkt positief op een ander orgaan of lichaamsdeel. Bij sommige asana’s is kracht belangrijk, bij andere concentratie of evenwicht. Elke les doe je andere asana’s, maar er zit zeker een gedachte achter welke asana’s je per les doet; de docente stelt een zo evenwichtig mogelijk programma samen.
Als afsluiting van de les is er een fijne eindontspanning. De docente begeleidt je naar diepe ontspanning zodat je aan het eind van de les relaxed en met frisse energie weer naar huis gaat!

Moet je lenig zijn voor yoga?

Een groot misverstand is dat je voor yoga je benen in je nek moet kunnen leggen. Elk lichaam is anders gebouwd, dus zelfs zonder verschil in conditie kan een asana al niet hetzelfde worden uitgevoerd door twee verschillende mensen. Bovendien, het werd net al genoemd, zijn er binnen een les verschillen in conditie en ervaring. Dat is niet erg. Bij yoga gaat het niet om winnen. Het is geen competitie. Yoga doe je voor jezelf. Het is niet belangrijk hoe hoog je been komt, het is belangrijk wat er met jóú gebeurt terwijl je je been omhoog brengt.

De docent kan helpen te verdiepen in de houding

Is yoga zweverig?

Zweverigheid en yoga, jammer dat veel mensen dat koppelen. Want een les bij Studio Element is helemaal niet zweverig. Natuurlijk hoort er een bepaalde filosofie bij yoga. Maar de docenten gaat je niet opdragen deze filosofie na te leven. Wèl kun je ze ernaar vragen. Ze kunnen je er van alles over vertellen, als je dat wilt..

 

Yin Yoga (Restorative Yoga)

Yin Yoga, ook wel ‘restorative yoga’ (‘herstellende yoga’) genoemd, is tegenwoordig in ons land helemaal ‘in’. Yin Yoga is langzamer en meditatiever dan Hatha Yoga. Dat komt vooral doordat je de houdingen lang aanhoudt, zo’n 3 tot 5 minuten. Daar gebruik je wel allerlei steunmaterialen bij, zoals yogablokken, kussens, bolsters en dekentjes. ‘Props’ heten die steunmaterialen. Props maken het makkelijker voor je om de houding lang aan te houden.

Fascia

Doordat je de houding lang aanhoudt, worden je spieren langer gemaakt. Dat is heel welkom in een fietsland als Nederland, waar we door het vele fietsen allemaal vrij korte spieren hebben. Ook mensen die veel drukke, actieve en snelle sporten doen (yange bewegingen dus, hierover later meer) hebben baat bij Yin Yoga om in balans te blijven. Bovendien gaan jouw spieren door het lange aanhouden van de houdingen hun spanning ook opgeven, daardoor werkt de houding in op bindweefsel en fascia. De fascia zijn soorten bindweefsel, gelegen om de spieren. Doordat de bevochtiging wordt gestimuleerd, maakt het je bewegingen soepeler.
Chinese geneeskunde
De Chinese geneeskunde is de basis van Yin Yoga. Balans tussen yin en yang, dus balans tussen druk en rustig, tussen snel en langzaam of tussen zwaar en licht. Yin is langzaam, zwaar, rustig en yang is snel, licht, beweeglijk en druk. Chinese geneeskunde staat ook voor deze yin-yang balans in de meridianen. Meridianen zijn energiebaantjes die je door ons hele lichaam heen kunt vinden. Elke meridiaan staat in verbinding met een orgaan en de daarbij behorende functies. Yin Yoga-lessen behandelen elke keer een ander meridiaanpaar om zo door de weken heen een goede balans te bereiken.

Waar moet je aan denken bij een meridiaan?

Ik zal een voorbeeld noemen. Ergens in jouw lijf, van je voet over je binnenbeen, langs je geslachtsdelen en omhoog langs je zij, loopt de levermeridiaan. Is deze uit balans, zul je veel boosheid voelen, snel op je teentjes getrapt zijn. Maar ook kan het zich uiten in hoofdpijn of menstruatieklachten. Zelfs een droge huid of gevoelige ogen kunnen verschijnselen zijn van een disbalans in de levermeridiaan. Doe je op de levermeridiaan gerichte oefeningen, zul je merken dat je klachten verminderen.
Yin Yoga kan een geweldige ondersteuning zijn bij acupunctuurbehandelingen, maar kunnen ook heel effectief zijn bij moeheid, stress, menstruatieklachten, benauwdheid, emotionele problemen of slaapproblemen.

 

Yin-Yang Yoga (Meridiaanyoga)

Een Yin-Yang yogales richt zich enerzijds op het versoepelen en anderzijds juist op het versterken van je bindweefsel en gewrichten. Het is een les waarin je zowel fysiek wordt uitgedaagd als geheel tot rust komt. De les wordt gestart met het Yin-gedeelte; dit is het rustige deel van de les en focust zich vooral op zittende en liggende houdingen. Vervolgens kom je meer in beweging tijdens het Yang-gedeelte. Dit is iets actiever en bestaat uit zonnegroeten en voornamelijk staande houdingen, waarbij gelet wordt op ademhaling, beweging en uitlijning. Best of both worlds dus!

Yoga Care voor nek en schouders

Wil je graag yoga doen maar ben je bang dat je niet mee komt vanwege je klachten?
Kom gerust naar deze les. De moeilijke oefeningen/poses slaan we (voorlopig) over of we passen deze aan, of zorgen voor ruimte en kracht in de schouders zodat je ze ooit wel (weer) kunt doen.
Probeer juist met klachten te blijven bewegen wat wel kan, is onze visie, en van daar uit kan eventueel genezing ontstaan of je leert nieuwe bewegingspatronen voor jezelf aan.

Inge heeft zelf al jaren een schouderblessure en deze is steeds beter geworden juist door in beweging te blijven. Haar eigen ervaringen kan zij nu inzetten om jou te helpen.

Tijdens de lessen zullen we werken aan bewustwording van je houding in het dagelijks leven. Vergroot je jouw kennis van jouw lijf. Zullen we ontspannende en ruimte gevende oefeningen doen. We breiden je bereik van bewegen uit waardoor je soepeler wordt. We doen spierversterkende oefeningen. En we eindigen de les natuurlijk met een heerlijke eindontspanning.