Yoga

Home  /  Yoga

Yoga is niet zo maar één soort yoga. Voor elk is er wat wils bij Studio Element! Hieronder uitleg over wat welke yogasoort nou precies is. Kies wat bij je past, probeer alles uit!

Hatha Yoga (Klassieke Yoga)

Hatha Yoga is de yoga die bij ons in de Westerse wereld het vaakst wordt beoefend. Nathalie, Margreet en Inge geven op een authentieke Indiase manier Hatha Yogales, omdat ze zijn opgeleid door een Yogi uit India.
De lessen zijn altijd volgens een vast patroon opgebouwd. De oefeningen worden afgewisseld met korte ontspanningen. Aan het einde van de les is er natuurlijk altijd de heerlijke eindontspanning. In slaap vallen mag!

Een groepsles yoga

De opbouw van de Hatha Yogales

Je begint met ademhalingsoefeningen. Een goede ademhaling is belangrijk en nuttig bij al je dagelijkse activiteiten.
Daarna warm je je lichaam op met de Zonnegroet, een serie oefeningen die bij elkaar horen en in één vloeiende beweging worden gemaakt. Je ruggengraat wordt hier soepel van.
Vervolgens ga je verschillende yogahoudingen doen, asana’s. Elke houding werkt positief op een ander orgaan of lichaamsdeel. Bij sommige asana’s is kracht belangrijk, bij andere concentratie of evenwicht. Elke les doe je andere asana’s, maar er zit zeker een gedachte achter welke asana’s je per les doet; de docente stelt een zo evenwichtig mogelijk programma samen.
Als afsluiting van de les is er een fijne eindontspanning. De docente begeleidt je naar diepe ontspanning zodat je aan het eind van de les relaxed en met frisse energie weer naar huis gaat!

Moet je lenig zijn voor yoga?

Een groot misverstand is dat je voor yoga je benen in je nek moet kunnen leggen. Elk lichaam is anders gebouwd, dus zelfs zonder verschil in conditie kan een asana al niet hetzelfde worden uitgevoerd door twee verschillende mensen. Bovendien, het werd net al genoemd, zijn er binnen een les verschillen in conditie en ervaring. Dat is niet erg. Bij yoga gaat het niet om winnen. Het is geen competitie. Yoga doe je voor jezelf. Het is niet belangrijk hoe hoog je been komt, het is belangrijk wat er met jóú gebeurt terwijl je je been omhoog brengt.

De docent kan helpen te verdiepen in de houding

Is yoga zweverig?

Zweverigheid en yoga, jammer dat veel mensen dat koppelen. Want een les bij Studio Element is helemaal niet zweverig. Natuurlijk hoort er een bepaalde filosofie bij yoga. Maar de docenten gaat je niet opdragen deze filosofie na te leven. Wèl kun je ze ernaar vragen. Ze kunnen je er van alles over vertellen, als je dat wilt..

 

Ashtanga Yoga (Power Yoga)

Ashtanga Yoga is een pittige, sportieve vorm van yoga. Sommige mensen omschrijven het als Power Yoga. Je blijft continu in beweging, bij elke in- en uitademing heb je wat te doen. Sterker nog, de ademhalingsoefening op zich is bij Ashtanga al vermoeiend! Ashtanga Yoga is een prachtige vorm van bewegen, aan je gezondheid werken en aan je innerlijke rust werken. Een meditatie in beweging.
Een guru uit Mysore in India, Sri Pattahbi Jois, heeft deze serie oeroude yoga-oefeningen op papier gezet, samen met zijn leraar Krishnamacharya. Naar verluidt heeft hij hiervoor de duizenden jaren oude geschriften van Yoga Korunta als basis genomen. Een uitgebalanceerde serie houdingen, waarbij je hele lijf aan bod komt. Continue ademhalingsoefeningen maken deze vorm van yoga nog intensiever.
Supergezond! Je bouwt er kracht, conditie, energie en souplesse mee op. Bij Studio Element wordt de Ashtangaserie op de authentieke, Indiase manier aangeboden!
Is Ashtanga dan wel geschikt voor beginners of mensen met wat beperkingen? Jazeker! Elke houding kan worden aangepast. Wat wel een vereiste is, is dat je bereid bent je flink in het zweet te werken…. en daarna lekker te ontspannen natuurlijk.

Tijdens de les Ashtanga Yoga beoefen je de eerste van de series die Pattahbi Jois op papier zette. De ‘Primary Series’ hebben altijd dezelfde vaste volgorde.
Saai? Welnee! Juist niet! Doordat je weet wat er komt heb je meer tijd jouw gedachten op standby te zetten en ècht mentaal tot rust te komen.

Nu ook Ashtanga Yoga in de vorm van Mysorelessen

Nu ook Ashtanga Yoga in de vorm van Mysorelessen

Kom je Ashtanga doen, breng dan een handdoekje mee om – echt waar – je zweet af te vegen.
Speciaal voor beginners wordt er bijna maandelijks een introductieworkshop georganiseerd. Niet verplicht, wel handig en leerzaam.

Er zijn twee soorten lessen bij Ashtanga; de ‘led class’ en de ‘Mysore class’. Led class houdt in dat Nathalie uitlegt welke houding er komt en hoe je die het best kunt doen. Bij de Mysore class heb je al wat meer ervaring, daar doe je de serie zelfstandig (spiekbrief toegestaan natuurlijk) en in je eigen tempo. Nathalie begeleidt je en corrigeert je waar nodig.

Yin Yoga (Restorative Yoga)

Yin Yoga, ook wel ‘restorative yoga’ (‘herstellende yoga’) genoemd, is tegenwoordig in ons land helemaal ‘in’. Yin Yoga is langzamer en meditatiever dan Hatha Yoga. Dat komt vooral doordat je de houdingen lang aanhoudt, zo’n 3 tot 5 minuten. Daar gebruik je wel allerlei steunmaterialen bij, zoals yogablokken, kussens, bolsters en dekentjes. ‘Props’ heten die steunmaterialen. Props maken het makkelijker voor je om de houding lang aan te houden.

Yoga Nidra, een uitermate ontspannen manier van mediteren, kun je ondergaan in Nathalies lessen. Ook hier word je lekker toegedekt met een dekentje.

Fascia

Doordat je de houding lang aanhoudt, worden je spieren langer gemaakt. Dat is heel welkom in een fietsland als Nederland, waar we door het vele fietsen allemaal vrij korte spieren hebben. Ook mensen die veel drukke, actieve en snelle sporten doen (yange bewegingen dus, hierover later meer) hebben baat bij Yin Yoga om in balans te blijven. Bovendien gaan jouw spieren door het lange aanhouden van de houdingen hun spanning ook opgeven, daardoor werkt de houding in op bindweefsel en fascia. De fascia zijn soorten bindweefsel, gelegen om de spieren. Doordat de bevochtiging wordt gestimuleerd, maakt het je bewegingen soepeler.
Chinese geneeskunde
De Chinese geneeskunde is de basis van Yin Yoga. Balans tussen yin en yang, dus balans tussen druk en rustig, tussen snel en langzaam of tussen zwaar en licht. Yin is langzaam, zwaar, rustig en yang is snel, licht, beweeglijk en druk. Chinese geneeskunde staat ook voor deze yin-yang balans in de meridianen. Meridianen zijn energiebaantjes die je door ons hele lichaam heen kunt vinden. Elke meridiaan staat in verbinding met een orgaan en de daarbij behorende functies. Yin Yoga-lessen behandelen elke keer een ander meridiaanpaar om zo door de weken heen een goede balans te bereiken.

Waar moet je aan denken bij een meridiaan?

Ik zal een voorbeeld noemen. Ergens in jouw lijf, van je voet over je binnenbeen, langs je geslachtsdelen en omhoog langs je zij, loopt de levermeridiaan. Is deze uit balans, zul je veel boosheid voelen, snel op je teentjes getrapt zijn. Maar ook kan het zich uiten in hoofdpijn of menstruatieklachten. Zelfs een droge huid of gevoelige ogen kunnen verschijnselen zijn van een disbalans in de levermeridiaan. Doe je op de levermeridiaan gerichte oefeningen, zul je merken dat je klachten verminderen.
Yin Yoga kan een geweldige ondersteuning zijn bij acupunctuurbehandelingen, maar kunnen ook heel effectief zijn bij moeheid, stress, menstruatieklachten, benauwdheid, emotionele problemen of slaapproblemen.

Wil je meer weten over Chinese geneeskunde? Vraag het gerust aan Nathalie. Zij kan je hier van alles over vertellen, want ze heeft een vakopleiding Chinese geneeskunde achter de rug en ze kan je eventueel ook doorverwijzen naar betrouwbare acupuncturisten.

Onze docenten helpen je bij alle houdingen; ook kunnen zij voor jou de houdingen aanpassen bij handicaps, blessures of zwangerschap.

Vinyasa Yoga (Flow Yoga)

Vinyasa betekent “adem-gesynchroniseerde beweging”. Vinyasa Yoga is een serie van poses die je samen met je ademhaling laat bewegen. Vinyasahoudingen vloeien naadloos in elkaar over, zodat het bijna op een dans lijkt. Daarom wordt Vinyasa ook vaak Vinyasa Flow of gewoon Flow genoemd.
Zoals alle stijlen van yoga, heeft Vinyasa lichamelijke en geestelijke voordelen. Lichamelijk bouw je flexibiliteit en kracht op en door te zweten raak je de gifstoffen in je lijf kwijt. Want zweten ga je zeker! Je krijgt er een echte energieboost van en daarom wordt de les ook in de ochtend gegeven zodat je klaar bent voor een nieuwe dag. Op mentaal gebied zorgt het gesynchroniseerde ademhalen ervoor dat je geest zich kan ontspannen.
Ook voor beginners? Zeker weten! Een Vinyasa Yogales is een goede plek om te starten en om jezelf te blijven uitdagen. Als je niet bang bent voor een beetje zweet en een beetje spierpijn na je eerste les. Als je het leuk vindt om je focus op de kracht van je ademhaling te leggen terwijl je door de poses heen beweegt, dan zal de Vinyasa-stijl je zeker bevallen.
Vinyasa Yoga is een aaneenschakeling van poses, dus je beweegt veel. Draag dus iets wat comfortabel zit en waar je je makkelijk in kunt bewegen. Zoals gezegd in Vinyasa Flow is de kans groot dat je gaat zweten, dus draag iets wat ademt.

Yin Yang Yoga (Meridiaanyoga)

Je start deze les met een ademhalingsoefening en Zonnegroeten. Een gedeelte van de les ben je met actieve (yang) houdingen bezig je meridianen te stretchen en in balans te brengen, het tweede gedeelte van de les doe je zittende en liggende oefeningen waarbij je ontspant (yin). Je sluit de les af met een fijne eindontspanning. Deze vorm van yoga is ontwikkeld door Nathalie de Rooij; hierin laat zij lesstof en oefeningen van verschillende door haar gevolgde opleidingen samenkomen in één bewegingsvorm.